Czy jak wyniki są złe to dzwonią? – to pytanie niejednokrotnie zadają pacjenci. Oczywiście wyniki nie są złe (zły może być pacjent, że takie ma), mogą być niemieszczące się w przyjętych zakresach referencyjnych, choć częściej słyszy się, że „wyniki są poza normą”. Czy o takich wynikach laboratorium informuje telefonicznie? Odpowiedź jest prosta: nie, choć zdarza się, że ktoś zadzwoni z informacją o wyniku zagrażającym życiu.
Wyobraźmy sobie, że laboratorium obsługuje 500 pacjentów dziennie. U połowy z nich (250 osób) uzyskuje się wyniki oznaczeń mieszczące się poza granicą wartości referencyjnych. Ile czasu zajęłoby poinformowanie ich wszystkich o tym fakcie? Jest to po prostu niemożliwe. Nie wszystkie wartości odbiegające od normy wymagają pilnej interwencji lekarskiej.
Kiedy dzwoni się do pacjenta poinformować go o wyniku?
Pracownicy laboratoriów dzwonią do pacjentów z informacją o wynikach zagrażających zdrowiu lub życiu. Są to tak zwane wartości krytyczne. Personel może również kontaktować się z Tobą, gdy ma wątpliwości co do uzyskanego wyniku badania. Może zdarzyć się, że informacja na temat Twojego stanu zdrowia, pozwoli diagnoście laboratoryjnemu spokojniej zautoryzować (podpisać) wynik Twojego badania.
Jeśli obawiasz się, że wyniki Twoich badań mogą być nieprawidłowe – odbierz je jak najszybciej i skonsultuj ze swoim lekarzem. Nie zwlekaj, nie czekaj, nie odkładaj tego na później.
Zastrzeżenie: Treści umieszczone na stronie fremitus.pl służą celom informacyjnym i edukacyjnym. Nie stanowią one porady medycznej, nie zastępują indywidualnej porady medycznej udzielanej przez lekarza. Informacje zawarte na stronie nie mogą być podstawą stawiania diagnozy i leczenia pacjenta – w tym celu należy skontaktować się z lekarzem.